Ekonomi

Asırlık markaların sırrı güven ve itibardır

Fatma KAYTEZ

Uzun vadeli bir marka olmak ve yüzyılları geride bırakmak hiç de kolay değil. Hem Türkiye’de hem de dünyada şirketlerin ömrünün kısaldığı belirtiliyor. Çağa ayak uydurmanın, sürdürülebilir bir yapı kurmanın ve markayı geleceğe taşımanın kolay olmadığına dikkat çekilirken, 1955 yılında Fortune 500 listesine giren şirketlerin bugün sadece yüzde 12’sinin faaliyet gösterdiği kaydedildi. .

Köklü firmaları bir araya getiren Asırlık Markalar Derneği Lideri Dr. Gürsel Arseven, Avrupa ülkelerinde de şirketlerin ortalama yaşının hızla düştüğünü vurguladı. Arseven, “Kuruculardan bu yana takip eden nesillerin yönetim tarzı, aldıkları kritik kararlar, değerlerine bağlı kalarak gelecek stratejilerini iyi belirleyebilmeleri, sürdürülebilirlik ve prestij kavramlarını bilinen uygulamalardan daha ön planda tutmaları bizim için önemli. çok belirleyici. Bazen kuşaklar arası geçiş iyi yönetilemiyor ve elbette ekonomik, sosyolojik ve kültürel faktörler de olabiliyor. En önemlisi ekosistemin bu yapıları desteklemesidir. Nitelikli insan kaynağı, eğitim, ekonomik istikrar, arz ve yönetim becerileri gibi unsurlardan bağımsız yapılar düşünemiyoruz. Dolayısıyla markalar hayatın içindedir, ülke gerçeğidir ve markalar aynı sistemin içerisindedir” dedi.

Marka kavramının kendi içerisinde bir gelişim ve dönüşüm süreci olduğunu söyleyen Dr. Gürsel Arseven, “Ama değişmeyen konular; “güven ve itibar” dedi. Bunların gün geçtikçe değer kazanan kavramlar olduğunu vurgulayan Arseven, sözlerine şöyle devam etti: “Asırlık Markalar Derneği üyeleriyle yapılan araştırmada markanın; Bunu prestij, bağlılık, söz ve güven olarak tanımladıklarını görüyoruz. Başarının bu kavramlarda gizli olduğunu düşünüyorum. Paydaşlarınızın ve çalışanlarınızın çıkarları, konjonktür, zamanın ruhu, müşterilerinizin beklentileri, talepleri, ihtiyaçları, değişen medya, alışkanlıklar, bunları okuyabilmek, maliyetleri koruyabilmek, yenilikleri takip etmek ve yenilikçi olmak diğer unsurlardır. .”

Birçok gıda sektöründen asırlık markalar

Asırlık Markalar Derneği’nden edindiğimiz bilgilere göre ülkemizde yüz yılı aşkın 200’ün üzerinde marka var. Bu markaların çoğunluğu gıda bölümünde faaliyet göstermektedir. Dernek Başkanı Dr. Gürsel Arseven, kuruldukları günden bu yana bu konuyla ilgili farklı araştırmalar yaptıklarını söyledi. “İlk araştırmamız Tarih Vakfı ile yürüttüğümüz proje kapsamında kapsamlı bir literatür taramasıyla hazırlandı” diyen Arseven, daha sonra bir araştırma şirketiyle birlikte ellerindeki verileri analiz etmek ve kalitesini incelemek için bir süreç yürüttüklerini sözlerine ekledi. markaların dokümanları ve arşivleri. Arseven, “Biz de Türkiye’deki Ticaret Odaları ile temasa geçerek araştırma sürecini sürdürdük. Bu bağlamda net bilgiye ulaşmak kolay değildir. Derneğin üyelik kabul süreci bir protokole göre yürütülür. Bu süreç, üyelik kuralları dahilinde markanın tarihi belgeleri, soy ağacı, geçmişinin belgelenmesi ve onay süreci aşamalarını içerir. Derneğe üye olmayan veya başvuru yapmamış markaların arşivlerine ilişkin bilgilere erişim sınırlı olduğundan araştırma süreci de sınırlı kalıyor. “Elimizdeki verilerden 200’ün üzerinde markanın olduğunu söyleyebiliriz” dedi.

Önemli markalar 2012’de bir araya geldi

Dernek olarak 2012 yılından beri hizmet verdiklerini hatırlatan Dr. Gürsel Arseven, Asırlık Markalar Derneği’nin ülkemizde köklü markaların değerlerini korumak, geliştirmek ve bu ortak değerleri ve tecrübelerini aktarmak amacıyla kurulduğunu kaydetti. gelecek nesillere birikmiştir. Arseven, “Derneğe üyelik sürecinin aynı zamanda akreditasyon işlevi de var. Bu süreç, üyelik koşulları dahilinde, markanın tarihi belgeleri, soy ağacı, geçmişinin belgelenmesi ve bir protokol çerçevesinde onay sürecini içerir. Burada amaç arşivin ve hafızanın önemine dikkat çekmektir. “Ayrıca hem üyelerimize hem de yeni başvuru yapan markalarımıza bu konuda danışmanlık hizmeti veriyor ve onları alanında uzman kişilerle buluşturuyoruz” dedi.

Kayıt rekabet avantajı sağlar

Asırlık Markalar Derneği’nin şu anda 41 üyesinin bulunduğunu belirten Dr. Gürsel Arseven, markanın asırlık, vazgeçilmez bir marka olduğunun bir anlamda dernek çatısı altında tescillendiğini söyledi. Arseven, “Dolayısıyla köklü bir mirasa sahip markaların “Yüzyılın Markası” üyelik statüsünü alarak fark ve farkındalık sunması mümkün. Yurt dışında dernek üyeliğinin büyük ilgi gördüğünü özellikle üyelerimizden biliyoruz. “Fuarlara katılan markalarımızdan mutlaka rica ediyorlar, kayıt yaptırmak rekabet avantajı sağlıyor” dedi.

Öte yandan asırlık bir marka olarak aynı hedefleri paylaşan markalar ve paydaşlarla bir arada olmanın ufuk açıcı bir değer olduğuna dikkat çeken Arseven, farklı branşlardan, farklı şehirlerden markaları bir araya getiren değerin; , farklı büyüklükler ve kurumsal yapılar onların marka mirasıdır. Arseven şöyle devam etti: “Derneğin üzerinde çalıştığı projeler köklü markaların dahil olmak istediği, değerleriyle uyumlu projelerdir. Üye markalarımızdan aldığımız geri dönüşler bu anlamda oldukça olumlu. Dernek çatısı altında üye markaların, marka miraslarını ve temel değerlerini koruma yollarına ulaşabilecekleri, markalarını ileriye taşımak için ortak miras üretip sunabilecekleri bir yapı bulunmaktadır. Temel olarak dernek bazlı markalar için bir şemsiye oluşturarak geçmiş, bugün ve gelecek bağlamında ortak yayın projeleri, araştırmalar, etkinlikler ve kurs programları düzenler. Derneğe üye olabilmek için tarihi belge, kayıt ve belgelere ihtiyaç vardır. Kurallara uymayan markaların üye olma şansı bulunmamaktadır. Üyelik fark etmeksizin tüm markaların bu konuya özellikle dikkat etmelerini, araştırma yapmalarını ve kayıt tutmalarını öneriyoruz. “Derneğe başvuran markalara önerdiğimiz araştırma sonucunda tarihi belgeleri bulan ve aramıza katılan markalarımız oldu.”

Birçok proje hayata geçirildi

Dr. Gürsel Arseven, dernek olarak kuruldukları yıldan bu yana yürüttükleri çalışmalardan da bahsetti. Yüzyıl Markalar Derneği’nin öncelik verdiği alanlardan birinin arşiv ve araştırma olduğunu vurgulayan Arseven, derneğin kuruluşundan birkaç yıl sonra tüm markaların araştırma süreçlerini kapsayacak, nitelikli çıktılar alacak bir proje hazırladıklarını hatırlattı. Arseven, “Kalkınma Ajansı ile projemizi kısa sürede hayata geçirdik. Paydaşlarımız arasında Tarih Vakfı da vardı. Tarih Vakfı, bir yıllık araştırma sürecinde tüm üye markalarımızın dokümanlarını inceledi, araştırdı ve içeriklerini oluşturdu. Tüm üyelerimizle birlikte arşivleme çalışmalarına da başladık. “Yüz Yıllık Hikâyeler” kitabı da bu çalışmanın sonucunda ortaya çıktı” dedi. İşbirliği yaptıkları kurumlar arasında üniversiteler, müzeler ile kültür sanat kurumlarını sıralayan Arseven, her yıl çok sayıda konuşmaya katıldıklarını kaydetti. Arseven, “Son yıllarda İKSV Tasarım Bienali’ne markalarımızla katıldık. Pera Müzesi’nde ‘Yüzyıl Marka Zirvesi’ projemiz vardı ancak pandemi nedeniyle içeriğini ‘Geçmişten Geleceğe Markalaşma’ başlığıyla online eğitim serisine dönüştürdük.

Dr. ayrıca Akbank, Sabancı Üniversitesi ve Deloitte iş birliğiyle “Asırlık Marka Olmak” araştırma projesini hayata geçirdiklerini belirtti. Gürsel Arseven, araştırmanın yaklaşık bir yıl sürdüğünü ve tüm üye markalarla derinlemesine görüşmeler yaptıklarını söyledi. Arseven, “Bütün bu çalışmaları gerçekleştirirken amacımız müze açmaktı. Ocak 2023’te üyemiz Türkiye Turing Otomobil Derneği’nin ev sahipliğinde Sultanahmet’te “Turing Yüzüncü Yıl Markaları Hafıza Evi”nin açılışını yaptık. “Mekan aynı zamanda geçici sergilere de ev sahipliği yapacak” dedi.

Köklü markalara Hafızaevi’ne davet çağrısı

Başkan Dr. Gürsel Arseven, “Tüm asırlık markaları önce arşivlerini, anılarını korumaya, araştırmaya, ardından Asırlık Markalar Derneği çatısı altında bir araya gelerek Hafıza Evi’nde yerlerini almaya davet ediyoruz.”

Asırlık Markalar Müzesi için değerli bir adım

Dr. Gürsel Arseven, Turing Yüzüncü Yıl Markaları Hafıza Evi’ni bu yılın ocak ayında açtıklarını kaydetti. Bunun Asırlık Markalar Müzesi için değerli bir adım olduğunu kaydeden Arseven, “Bu mekandaki amacımız Türkiye’deki asırlık markaların hafızasını, biriktirdikleri kurum kültürünü, değerlerini, hafızasını ve içeriğini sunmaktır. Onlarca yıldır ayakta kalan, geçmişle gelecek arasındaki bağın yaşayan temsilcileri olan köklü markaları paylaşmak.” Bir alanda görünür hale getirmek. “Hafıza Evi’ni Cumhuriyetin 100. Yılı olan 2023’te hayata geçirmek için iyi bir zamanlamaydı” dedi. Anı Evi’nin Sultanahmet’in merkezinde, üyelerinin Türkiye Binek Otomobil Birliği ile birlikte hazırladığı küçük bir müze olduğunu belirten Arseven, Hatıra Evi’nin ziyaretçilerine ana tarihi hatırlatarak tarihte kısa bir yolculuğa çıkardığını belirtti. Türkiye’deki markaları, kuruluş hikayelerini ve kurucularını anlatıyor ve hafızalarını tazeliyor. Arseven, “Projenin Küratörü Kamil Fırat ve Mimar Aslı Dağaltı Dilsiz mükemmel bir iş çıkardılar. Bu küçük alanı mütevazı bir yaklaşımla en verimli şekilde tasarladılar. Giriş katında markaların logoları, hikayeleri ve kurucuları üst katta, ikinci katta ise geçici sergi alanı yer alıyor. “Türkiye Binek Otomobil Birliği’nin sergisi ekim ayı sonuna kadar devam edecek, kasım ayında da yeni bir sergi açacağız.”

Her ay yeni bir etkinlik ve stant düzenlenecektir.

Derneğin yönettiği Hafızaevi’nin irtibat çalışmalarının önümüzdeki dönemde de devam edeceğini belirten Gürsel Arseven, her ay düzenli etkinliklerin ve değişen marka stantlarının ziyaretçilerini ağırlayacağını kaydetti. Bu yıl Yeditepe Üniversitesi ile bir kurs programı hazırladıklarını hatırlatan Arseven, “Yıl boyunca farklı üniversitelerde konuşmalarımız, seminerlerimiz olacak. “Üyelerimizle bir araya geldiğimiz yıl boyunca kapalı grup etkinlikleri düzenliyoruz” dedi.

Cumhuriyetimizin 100. yılında asırlık markalara çağrı

Asırlık Markalar Derneği Başkanı Dr. Dr. Gürsel Arseven, bu projeye 2024 yılında da devam edeceklerini kaydetti. Arseven, “Daha nitelikli veriler ışığında 2024 yılında Asırlık Markalara Çağrı programıyla bir araştırma projesi planlıyoruz.” Yıl bitmeden bir projesi daha olacaklarını açıklayan Gürsel Arseven, projenin henüz tamamlanmadığını ve yakın zamanda açıklayacaklarının müjdesini verdi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

-
Başa dön tuşu